"itakjuzniezyjesz.com" Ewelina Domańska - opinia

Dzień dobry 


Pogoda ostatnio nas nie rozpieszcza. Tęskno mi do słońca i ciepła. A Wam?
Dziś zapraszam na recenzję powieści, która wciągnęła mnie od samego początku. Zwróciłam na nią uwagę już na etapie wyboru okładki przez Wydawnictwo i bardzo ucieszyła mnie możliwość przeczytania i zrecenzowania "itakjuzniezyjesz.com" Eweliny Domańskiej. Dziękuję Wydawnictwu WasPos za egzemplarz do recenzji.
Zapraszam do czytania.

"ITAKJUZNIEZYJESZ.COM"
Ewelina Domańska


Stron: 538
Gatunek: thriller psychologiczny
Wydawnictwo WasPos

Opis:
Nie chcesz żyć dłużej, ale jeszcze się wahasz? Pomożemy ci podjąć decyzję. Nie wiesz, jak to zrobić? Wybierzemy za ciebie. Przygotujemy plan. Co jednak, jeżeli się rozmyślisz?

Jego życie było bajką, która jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki zamieniła się w niekończący koszmar. Rozwiązanie problemów znalazło go samo, proste i ostateczne, kiedy zza wycieraczki samochodu wybrał reklamę strony dla samobójców. Czy postanowi skorzystać z usług reklamodawcy? Kim są administratorzy https://itakjuzniezyjesz.com? Odpowiedź wcale nie jest oczywista.

Tytuły bywają interesujące, sugestywne, piękne, proste, skomplikowane i... Można by wymienić jeszcze kilka określeń. Tytuł powieści Eweliny Domańskiej jest nie tylko sugestywny, ale i niebywale intrygujący.

Opis, wraz z tytułem dają w miarę jasny obraz tego, czego można się spodziewać po fabule. Jeśli o mnie chodzi nie zniechęciło mnie to, wręcz przeciwnie, chciałam tę powieść przeczytać gnana ciekawością co też nowego bądź zaskakującego zaserwowała mi autorka. Autorka, dodajmy, której wcześniej nie miałam okazji poznać.

***

Bezsprzecznym atutem "itakjuzniezyjesz.com" jest fabuła wciągająca niemal od pierwszych stron. Chociaż nie będę ukrywać, że już na wstępie główny bohater Adrian (a także narrator tejże opowieści) okropnie mnie irytował. Wybaczyłam mu to, bo wiem jak depresja potrafi zaburzyć pogląd i widzenie rzeczywistości.

Krótkie rozdziały kończące się tak, że chciałam czytać kolejny i kolejny, i jeszcze jeden. Niekoniecznie wszystkie dialogi były konieczne, niepotrzebnie wydłużały już i tak długą książkę. Ale to jest moje zdanie i nie każdemu musi pasować :). Zastanawiałam się, jak przebiegałaby fabuła, gdyby osadzono ją w Polsce... To mogłoby być ciekawe doświadczenie, ale tak prawdę mówiąc Ewelina Domańska kupiła mnie tą powieścią i niezależnie gdzie będzie się działa akcja jej kolejnej książki, biorę.

Pomimo trudnych początków z Adrianem bardzo podobała mi się kreacja tego bohatera: szczegółowo dopracowana i na wskroś prawdziwa. Pozostałe postaci, choć bez wątpienia wyraziste, już nie były tak rozpisane. Lecz i na to znalazłam wyjaśnienie: Adrian pogrążony w głębokiej depresji całą uwagę kieruje do wewnątrz, wiele rzeczy, detali zwyczajnie mu umyka. Nawet jeśli przez bohater zachowuje się "normalnie" nie znaczy to, że ozdrowiał. Autorka doskonale pokazała także jego słabsze momenty. Jak dla mnie postać Adriana to świetny obraz osoby pogrążonej w ciężkiej depresji.

***

Wiecie, co mnie w tej powieści pociągało? Rewelacyjnie uknuta intryga. Odkrywane po kawałeczku fakty, nagłe zwroty akcji, które sprawiały, że już sama nie wiedziałam co o tym wszystkim myśleć i jakie może być zakończenie. Wątek strony pomagającej popełnić samobójstwo nie jest innowacyjny, jednak na jego podstawie Ewelina Domańska stworzyła ogromnie wciągającą fabułę.

Kiedy wczytałam się w treść i wiedziałam już w jakim kierunku zmierza historia, bardziej zaczęła na mnie oddziaływać charakterystyka głównej postaci oraz to co kryło się "między wierszami".

***

Dramaty, większego bądź mniejszego kalibru dotykają każdego. Ludziom zdarza się wartościować wagę czyjegoś problemu, oceniając go przez pryzmat własnego doświadczenia i cech osobowości, z czego najczęściej kompletnie nie zdają sobie sprawy. Autorka na przykładzie swoich bohaterów pokazała jak trudno dostrzec jest rozwiązanie swojego problemu, podczas gdy rozwiązywanie czyichś przychodzi nam dość łatwo i szybko.

Początkowe sceny i to co z nich później wynika, to także swoiste ostrzeżenie jak łatwym celem możne być osoba zakochana lub będąca w emocjonalnej rozsypce. Co interesujące, autorka nie demonizuje Internetu, pokazując go jedynie jako narzędzie.

***

Jeśli szukacie powieści, która porwie Was w wir wydarzeń już od początku, z przyjemnością mogę Wam polecić "itakjuzniezyjesz.com". To doskonały, niezwykle przemyślany debiut, w którym intryga zagęszcza się z każdą kolejną stroną. Thriller psychologiczny na bardzo wysokim poziomie. Zdecydowanie godny polecenia.

Moja ocena 9/10


Komentarze