Nietypowy kryminał, czyli "Naznaczenie siódmego" Dawid Niemiec - opinia

Witajcie


Są książki, które wiem, że będą mi sie podobać, a i tak mnie potrafią zaskoczyć. Tym razem do takich książek zaliczam "Naznaczenie siódmego"Dawid Niemiec. Zapraszam na recenzję, Wydawnictwu WasPos dziękuję za egzemplarz książki.


"Naznaczenie siódmego"
Dawid Niemiec


cykl: Pogrzebane tajemnice
Stron: 464
Gatunek: thriller/kryminał/sensacja

Opis wydawcy:

Wszystko, co nas na tym świecie, otacza możemy opisać, zmierzyć, posmakować. Nauczyliśmy się sięgać po te rzeczy – wypracowaliśmy sprawne plany działania, aby zdobywać założone cele. Czasem jednak u szczytu swoich osiągnięć zaczynamy rozumieć, że nie jesteśmy syci. Nie daje nam spokoju myśl, że może istnieje inna ścieżka, o której nie mieliśmy pojęcia.


Błyskotliwa, zaradna Natalia prowadzi niewielki salon kosmetyczny w Katowicach. Wie, jak upominać się o swoje prawa, dobrze radzi sobie z ludźmi i wygrywa wszystko, co tylko zapragnie wygrać. Dziennikarstwo to jej hobby. Udziela się w lokalnej gazetce, lubi wścibiać nos w nie swoje sprawy i odkrywać to, co inni chcieliby pozostawić w ukryciu. Tajemnica pewnego zapuszczonego grobu zaprowadzi Natalię w strefy życia, o których nigdy nie miała pojęcia. Zagmatwana, wymykająca się pojęciom logiki sprawa spowoduje, że całe jej dotychczasowe doświadczenie okaże się bezużyteczne. Coraz bardziej zniechęcona – będzie musiała wreszcie przyznać, że mierzy się z mrocznymi siłami, daleko wykraczającymi poza jej, w gruncie rzeczy spokojny, bezpieczny świat. Bo kiedy spojrzysz w ciemność, ciemność spojrzy w ciebie…

Bardzo nietypowy kryminał, czyli "Naznaczenie siódmego"
 

"Naznaczenie siódmego" Dawida Niemca skusiło mnie opisem i okładką, sugerujące tajemniczą zbrodnię do wyjaśnienia, śledztwo, ale i coś jeszcze, czego nie potrafiłam do końca sprecyzować (tu działała moja intuicja) co mówiło mi, że to będzie ciekawa książka. Była ciekawa. To prawda. Jednakże nie spodziewałam się sporej dozy nietypowości, a nawet pewnego rodzaju metafizyki, co dodało lekturze specyficznego smaczku. W moim przypadku, bo zdaję sobie sprawę, że nie każdemu takie "przyprawy" mogą pasować.

Zaskoczyło mnie stworzenie przez autora główną bohaterką kobietę. W pierwszej chwili pomyślałam: hola, co facet może wiedzieć o kobiecej psychice? Ale wiecie co? Bohaterka była wykreowana bardzo dobrze. Nie należy do tego typu bohaterek, do których pałam sympatią od pierwszej chwili. Nawet po skończeniu książki nie jestem pewna czy ją polubiłam, tak sobie myślę, że miało to wiele wspólnego z jej specyficznym podejściem do dziecka. Specyficznym, czyli jakim zapytacie? Moim zdaniem mało macierzyńskim, pozbawionym emocjonalnego zabarwienia. A może tylko się czepiam ;)?

Książkę czyta się naprawdę szybko. Można powiedzieć, że wręcz ją pochłonęłam, a końcówkę czytałam niemal z wypiekami na twarzy. Kiedy akcja zaczyna nabierać tempa, gdy Natalia odkrywa coraz więcej nieoczekiwanych faktów dotyczących zwłok i robi się po prostu dziwnie, zaczęłam się zastanawiać w jakim kierunku podąża fabuła i przyznaję autor zaskoczył mnie na całej linii. Samo zakończenie było już dość przewidywalne, ale cała podróż do niego, wędrówki po Polsce z bohaterami  i pewne niesamowite dziecko sprawiły mi prawdziwą czytelniczą frajdę. Do tego treść jest bardzo dobrze wyważona jeśli chodzi o dialogi i opisy, przez co nie jest zbyt nudno i czytanie sprawnie posuwa się do przodu.

Tym co niezmiennie mi się podoba i chwalę u naszych rodzimych autorów jest sięganie w głąb wierzeń i legend europejskiej ziemi, szczególnie zaś tej, na której powstało państwo polskie. W "Naznaczeniu siódmego" również znajdziecie taką tematykę. Mnie ona ogromnie przypadła do gustu, bardziej niż moje pierwotne przypuszczenie w jaką stronę zmierza cała historia (cieszę się, że się pomyliłam). Połączenie jej z kryminałem było doskonałym pomysłem.

Podsumowując

"Naznaczenie siódmego" Dawida Niemca to nietypowy kryminał, który z pewnością Was zaskoczy. Prosty, lekki styl, doskonałe wyważenie dialogów i opisów, akcja, sekrety osnute mgiełką mistycyzmu, a wszystko to dziejące się w pięknych i zarazem tajemniczych miejscach Polski sprawi, że w pełni i z prawdziwą przyjemnością oddacie się lekturze. Jeśli o mnie chodzi z pewnością przeczytam kolejną książkę tego autora.

Moja ocena 8/10

Komentarze